Hvad er BMX?
BMX er en individuel ekstremsport, hvor teknik er grundlaget for at køre både hurtigt og elegant. Derfor er teknik grundstenen i vores træning. Først træner vi på at pumpe og køre med vandrette pedaler. Efter nogle uger sætter vi også fokus på starter/gater. Senere kommer det til at handle om at kunne hoppe, speedjumpe og manuelle (køre på baghjul). For de mere erfarne ryttere kommer der fokus på at kunne forcere banen hurtigst muligt i konkurrence med andre ryttere.

Hvornår kan du starte til BMX?

Falcon BMX har løbecykel på programmet. Her kan du starte allerede som 2-årig.

Vi har ryttere, der starter på løbecykel i 2-3 års alderen, men mange starter i 5-6 års alderen eller senere.

Hvis man kan køre på cykel uden støttehjul, er man klar til at køre BMX.

At starte med at køre BMX kræver ikke andet end lysten til at køre på cykel på en markant anderledes måde, end man er vant til. Man står op på cyklen, og hvis/når en ny kører mangler lidt balance, hjælper vi til med at træne den del.

Vi træner også i at kunne starte på gaten i lidt over 3 meters højde og sørger for, at alle føler sig trygge.

Vi anbefaler at man starter på vores indslusningshold, som er et struktureret introduktionsforløb.

BMX-udstyr

Falcon BMX har cykel, hjelm og handsker, som klubbens medlemmer kan leje for 25 kr. pr. gang. Vi kan ikke garantere, at der er udlejningsudstyr til alle. Men normalt er der ikke problemer. Vi opfordrer til, at man hurtigst muligt får købt personligt udstyr.

Hvad koster det at køre BMX?

Udstyr kan typisk købes brugt til en fornuftig pris. Vil du købe nyt, skal du regne med 4.-5.000 kr. til en cykel, ca. 1.000 kr. til hjelm og ca. 250 kr. til handsker. Hertil kan evt. komme udgifter til brynje, nakkekrave og knæbeskytter.

Inden du køber en race-BMX cykel, så spørg trænerne eller erfarne forældre. Det er vigtigt, at cyklen er den rette størrelse og type.